تضاد:
اصل کنتراست میگوید در عناصر مختلف یک قطعه برای جلب توجه خواننده به صفحه، تضاد ایجاد کنید. اگر دو مورد دقیقاً مثل هم نیستند، آنها را بهطور مشخصی متفاوت کنید؛ واقعا متفاوت.
تضاد یا کنتراست نه تنها برای جلب توجه است، بلکه میتوانید از آن برای سازماندهی اطلاعات، روشن ساختن سلسله مراتب، هدایت چشم خواننده در صفحه و ایجاد تمرکز استفاده کنید.


کنتراست در یک صفحه، چشم ما را به آن جلب میکند. چشمهای ما کنتراست را دوست دارند. اگر دو عنصر را در صفحه قرار میدهید که یکسان نیستند (مانند دو نوع تایپ یا دو عرض خط)، آنها نباید مشابه یکدیگر باشند. برای اینکه کنتراست موثر باشد، این دو عنصر باید بسیار متفاوت باشند. کنتراست شبیه به رنگ زدن دیوار است وقتی میخواهید جای چکش روی دیوار را بپوشانید. نمیتوانید رنگ را حدودی مطابقت دهید. رنگی که تهیه میکنید یا باید دقیقاً با رنگ قبلی دیوار مطابقت داشته باشد یا باید رنگآمیزی را با رنگی کاملا متفاوت و به شکلی هدفمند انجام دهید.
هدف اساسی
کنتراست دو هدف دارد که از یکدیگر جدانشدنی هستند. یکی از اهداف، ایجاد جذابیت در صفحه است؛ اگر صفحهای برای دیدن جالب باشد، به احتمال زیاد خوانده میشود. مورد دیگر، کمک به سازماندهی اطلاعات است. یک خواننده باید بتواند فوراً نحوهٔ سازماندهی اطلاعات و جریان منطقی از یک مورد به مورد دیگر در صفحه را درک کند. عناصر متضاد هرگز نباید باعث سردرگمی خواننده یا ایجاد تمرکز در بخشی شوند که تمرکز بر آن، قصد ما نبودهاست.
چگونه آن را انجام دهیم؟
کنتراست را از طریق انتخاب نوع حروف، ضخامت خط، رنگ، شکل، اندازه، فضا و غیره اضافه کنید. پیدا کردن راههایی برای افزودن کنتراست آسان است و احتمالاً سرگرمکنندهترین و راضیکنندهترین روش برای افزایش جذابیت بصری است. مهمترین چیز این است که این تضاد قوی باشد.


از چه چیزی باید اجتناب کرد؟
اگر قصد ایجاد تضاد دارید، این کار را با قدرت انجام دهید. از ایجاد تضاد بین یک فونت ضخیم با یک فونت ضخیمتر خودداری کنید. از ایجاد تضاد برای متن قهوهای، با نوشتن عنوانی مشکی خودداری کنید. از استفاده از دو یا چند نوع فونت مشابه خودداری کنید. اگر موارد دقیقاً یکسان نیستند، آنها را کاملا متفاوت کنید! از یک تضاد درست و حسابی و یک تمایز اساسی استفاده کنید.


منبع این یادداشت: کتاب The Non-designers’ Design Book