لیست وبسایتهای مورد علاقۀ من

وبسایت‌هایی که به طور مستمر چک می‌کنم

نیاز داشتم لیستی از وبسایت‌هایی که احساس می‌کنم به رشد شخصی و حرفه‌ای من کمک می‌کنند تهیه کنم و سعی کنم به طور مستمر آن‌ها را چک کنم تا بتوانم اطلاعاتم را به روز نگه دارم و هر روز قدمی در مسیر بهتر شدن بردارم.

ادامه مطلب »
یادداشت برداری تصویری

استفادۀ بهینه از کمترین فرصت‌ها برای یادگیری

یادگیری از گام‌های کوچک شروع می‌شود. بارها اتفاق افتاده که به شدت علاقه داشتم کاری را یاد بگیرم، اما به خاطر اینکه فرصت شرکت در کلاس یا دورۀ خاص یا انجام تمرین‌های آن را نداشتم از انجامش سر باز زدم.

ادامه مطلب »
کمال‌گرایی

«شاید کمالگرا نباشی!»

امان از وقتی‌که دُز بالایی از کمال‌گرایی در خونمان باشد! آنجاست که این جنبۀ منفی از کمال‌گرایی می‌تواند فرصت هرگونه رشدی را از ما بگیرد.

ادامه مطلب »
مهارت و پول

حرکت به سمت بهترین شدن: راهی مطمئن برای کسب درآمد بیشتر

وقتی خودت را در جریانِ بهترین شدن می‌اندازی، در مسیرِ پیشرفتِ مداوم قرار می‌گیری. باید بدانی چیزی که باارزش است و هر کسی آن را ندارد «تجربه» است. مردم حاضرند زمان و پول خود را هزینه کنند تا تجربیات گرانبهای تو را بدست آورند.

ادامه مطلب »

چگونه در خاطرِ مخاطب ماندگار شویم: نقل‌قول‌هایی دربارۀ خلاقیت

اگر می‌خواهید به جهان و خودتان کمک کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که خارج از چارچوب فکر کنید. ممکن است شما به اتفاق بزرگ بعدی تبدیل نشوید، اما خودتان خواهید شد؛ که مهم‌ترین اتفاق است.

ادامه مطلب »
اصول نگارشی

اصول نگارش برای تهیه محتوای آموزشی

زمانی که به عنوان یک تولیدکنندۀ محتوای متنی، از کلمات، جملات و پاراگراف‌ها استفاده می‌کنیم، بسیار مهم است که به صحیح بودن نگارش خود دقت کنیم؛ خصوصا زمانی که ما به‌ عنوان یک مدرس یا یک نویسنده شناخته می‌شویم، اهمیت این موضوع چند برابر می‌شود.

ادامه مطلب »
طراحی آموزشی چه چیزی نیست؟؟

طراحی آموزشی چه چیزی نیست؟

یکی از بدفهمی‌هایی که درباره موضوع طراحی آموزشی وجود دارد این است که تصور می‌شود طراحی آموزشی یعنی طراحی گرافیکی یک دوره؛ در واقع همان کاری که طراحان گرافیک انجام می‌دهند، منتها با هدف آموزشی. اما این یک برداشت کاملا نادرست است. 

ادامه مطلب »
شکاف یادگیری | پروچیستا

شکاف‌های یادگیری

همیشه یک شکاف بین موقعیت کنونیِ یادگیرنده و جایی که باید برای دستیابی به موفقیت به آن برسد وجود دارد؛ این شکاف، همان نیازی است که ما به عنوان آموزش‌دهنده باید بتوانیم پاسخ مناسبی برایش پیدا کنیم و خلا موجود را پر کنیم.

ادامه مطلب »
FOMO فومو

رهایی از فومو FOMO: فومو چیست؟

فومو یکی از احساساتی است که اغلب ما انسان‌ها به اشکال مختلف آن را تجربه می‌کنیم. خصوصا با گسترش شبکه‌های اجتماعی این احساس با شدتِ بیشتر و در افراد بیشتری دیده می‌شود. فومو در حقیقت احساس نگرانی از عقب افتادن از دیگران است.

ادامه مطلب »
فیلم CODA کودا

معرفی و مروری بر فیلم «کودا»؛ نوجوانی شنوا در خانواده‌ای ناشنوا

این فیلم با امتیاز 8.1 از 10 در IMDB و 96% لایک مردم در گوگل، برای من به‌عنوان معلم دانش‌آموزان کم‌شنوای دبیرستان نیز بسیار دلنشین بود. بسیاری از شاگردان من والدین ناشنوا دارند و یا خودشان با مسائلی این چنینی دست و پنجه نرم می‌کنند.

ادامه مطلب »
عملکرد مغز

برچسب‌گذاری جعبه‌های ذهن: نیازی برای یادگیری عمیق

قابلیتِ شناختن و نامگذاری پدیده‌ها، یک امکانِ فوق‌العاده در مسیر یادگیری است و اگر قصد داریم در حوزه‌ای متخصص شویم ضروری است که از این امکان مغز خود استفاده کنیم و جعبه‌های ناشناختۀ مغزمان را برچسب‌گذاری کنیم یا جعبه‌های جدیدی که وارد مغز می‌کنیم را با نامگذاری مناسب، راحت‌تر بازیابی کنیم.

ادامه مطلب »

گفتاوردهایی با موضوع یادگیری

“به من بگو و من فراموش می‌کنم، به من بیاموز و شاید من به خاطر بیاورم، من را درگیر کن و من یاد ‌می‌گیرم.” -بنجامین فرانکلین

“اگر دانش آموزان فکر کنند ظاهر این آموزش بد است، شما ممکن است درصد خوبی از نبرد را در جلب توجه آنها از دست داده باشید.” – پتی شنک ، مدیر تحقیقات ، صنف آموزش الکترونیکی

ادامه مطلب »

کوله‌پشتی اطلاعات در سفر یادگیری

تفاوتی ندارد که در حال آموزش به چه مخاطبی و با چه سن و سالی هستیم؛ فارغ از جنسیت و سن یادگیرنده، در هرحال، تجارب یادگیری مثل سفر هستند، سفری که از جایی که یادگیرنده اکنون قرار دارد شروع می‌شود و تا زمانی که به هدف موردنظرِ  آن آموزش می‌رسد ادامه می‌یابد. معمولا پایان این سفر فقط دانستنِ بیشتر نیست، بلکه کسب مهارت، تغییر نگرش و توانایی انجام دادنِ بیشتر و بهتر است.

ادامه مطلب »

نسل چهارم آموزش و مهارت های قرن بیست و یک

همه‌گیری کرونا به ما نشان داد که چقدر احتیاج به به‌روزکردن مهارت های خودمان داریم؛ چه مهارت‌های تکنولوژیک در حوزه شخصی و کسب‌وکار و چه مهارت‌های نرم مثل مهارت تصمیم‌گیریِ درست و به‌موقع، مسئولیت‌پذیری، خلاقیت، تفکر استراتژیک، تفکر انتقادی، خودمراقبتی و حتی یادگیرنده بودن. ما در دنیایی غیر قابل پیش‌بینی زندگی می‌کنیم که آموزش آکادمیک، به شکلِ گذشته در آن حائز اهمیت نیست. در عوض، تخصص، مهارت و توانایی ابراز وجود و حضور مهم‌تر است و آموزش بر مبنای دو مهارتِ مهمِ تصمیم‌گیری و مسئولیت‌پذیری پیش می‌رود.

ادامه مطلب »

سواد رسانه‌ای

موضوعی که ما معمولا در مواجهه با رسانه‌ها و محتوایی که مصرف می‌کنیم در نظر نمی‌گیریم این است که این محتوا خودِ واقعیت نیست! عوامل بسیاری می‌توانند در این عدمِ تطابقِ رسانه با واقعیت موثر باشند. در تولیدمحتوا توسط اشخاص، قطعا طرزفکر یا دیدگاه آنها نسبت به موضوع، بر نوع ارائه یک محتوای خاص تاثیرگذار خواهد بود. حتی یک فیلم مستند هم تحت‌تاثیر برخی عوامل و محدودیت‌ها قرار می‌گیرد، ساده‌ترین عاملی که می‌توان مطرح کرد محدودیت قاب دوربین و زاویه فیلمبرداری است.

ادامه مطلب »

تفکر طراحی چیست؟

اگر بخواهیم از تفکر طراحی بگوییم، باید از تجارب انسانی حرف بزنیم. تفکر طراحی، گونه‌ای از اندیشیدن است که در آن انسان و احساسات، تمایلات، نگرانی‌ها و تجربه‌هایش در مرکز توجه‌اند؛ رویکردی انسان محور که نوآوری را با افزایش مهارت‌های تفکر خلاق توسعه می‌دهد. در این رویکرد، محصول، طرح یا خدماتی ارائه نمی‌شود مگر با هدف رفع یک نیاز انسانی.

در واقع ما به‌منظور رفع نیاز یک گروه خاص، از قابلیت‌های تکنولوژی و نکاتی که برای توسعه و پیشرفت یک کسب‌وکار مهم‌اند بهره می‌گیریم تا بتوانیم محصولی کارا یا خدمتی ویژه و منحصربفرد ارائه دهیم. هرجا که بحث حل‌مسئله مطرح باشد، تفکر طراحی می‌تواند بهترین راه‌حل‌ها را ارائه دهد.

ادامه مطلب »