انتخاب موضوع برای دوره آموزشی

چگونه موضوعی برای دوره آموزشی خود انتخاب کنیم که بفروشد؟

انتخاب موضوع مناسب برای یک دوره آنلاین کاری بسیار مهم و حیاتی است. زیرا باعث می‌شود از صرف زمان و انرژی زیاد برای طراحی دوره‌ای که هیچ مخاطب و طرفداری ندارد جلوگیری کنیم.

در عوض یک عنوان خوب می‌تواند راهنمایی برای شما باشد تا بتوانید محتوایی را که می‌خواهید در دوره تحت پوشش قرار دهید، به خوبی تنظیم کنید و حتی با معرفی دوره و اعلام عنوان آن، افراد زیادی را مشتاق و منتظر ارائه دوره خود نگه دارید.

در این مقاله قصد دارم بگویم چگونه موضوع دوره خود را محدودتر کنید و موضوع مناسبی را انتخاب کنید.

الف) پیش از همه، چند کلمه مختصر درباره قیمت‌گذاری بگویم.

راستش را بخواهید من معتقدم برای اکثر افراد، بهترین راه شروع این است که یک دوره کوتاه که با قیمت‌های پایینی به فروش می‌رود طراحی کنند.

دلیلش این است که:

  1. می‌تواند به سادگی و نسبتا سریع آماده شود.
  2. به شما این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر کسب درآمد را شروع کنید.
  3. می‌توانید ایده‌های خود را آزمایش کنید و پیش از سرمایه‌گذاری بیش از حد زمان و پول خود، بازخورد خود را از مخاطبان خود دریافت کنید.
  4. به مخاطبان شما، راه کم‌هزینه‌ای برای شروع یادگیری با شما می‌دهد.
  5. به ایجاد گروهی از مشتریان بالقوه برای یک دوره «پرچمدار» ادامه‌دار دقیق‌تر کمک می‌کند.

برای اکثر افراد، این راه، بهترین راه برای شروع خواهد بود. ممکن است برای شروع، با یک دوره آموزشی عمیق‌تر با قیمت بالاتر وارد شوید اگر:

یک مشاور/مربی هستید که در حال حاضر در هر ساعت درآمد قابل توجهی دریافت می‌کنید، یا فهرستی از مشتریانی دارید که بدون در نظر گرفتن قیمت، تمایل به خرید دوره‌های شما دارند.

اما برای ایکه موضوع مناسبی برای دوره آنلاین خود انتخاب کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

ب) برای بدست آوردن ایده‌های اولیه از طوفان فکری کمک بگیرید.

در یک تمرین 5 دقیقه‌‌ای درباره چیزهایی که درمورد آنها دانش و اطلاعات دارید، طوفان فکری کنید.

برای انجام طوفان فکری می‌توانیم از موارد زیر ایده بگیریم:

  • مهارت‌ها یا دانشی که در کار خود توسعه داده‌اید

  • سرگرمی‌هایی که واقعا به آن‌ها علاقه دارید.

  • موضوعاتی که دیگران برای مشاوره درباره این موضوعات به سراغ شما می‌آیند

  • یک تحول یا دگرگونی شخصی که برای شما اتفاق افتاده است و از آن عبور کرده‌اید (به عنوان مثال: ترک سیگار، دویدن ماراتن، غلبه بر اضطراب و…)

فهرستی از موضوعات ممکن را بنویسید. ممکن است چیزی شبیه این به نظر برسد:

عکاسی، پخت نان، بازاریابی، یوگا، ساختن یک وب‌سایت، راه‌اندازی یک کسب‌وکار محلی، کاهش وزن.

پ) گوشه کوچکی از کار را انتخاب کنید.

مهم است که آیا ایده بالقوه شما چیزی هست که مردم حاضر باشند برای آن پولی بپردازند یا خیر.

این به طور کلی به این معنی است که باید یک مشکل خاص را حل کند یا درباره نیازی صحبت کند که نوع خاصی از اشخاص یا شرکت‌های تجاری ممکن است داشته‌باشند.

با انجام مراحل بعدی این موضوع واضح‌تر می‌شود.

اکنون باید یک لیست کلی از ایده‌ها داشته باشید. زمان آن رسیده که کمی اختصاصی‌تر به موضوع بپردازیم.

2 چیز وجود دارد که باید درباره آن‌ها فوق‌العاده دقیق شوید:

  • این دوره برای چه کسانی است؟

  • «یک نتیجه بزرگ» که از دوره بدست خواهد آمد چیست؟

دو یا سه مورد از ایده‌هایی را که بیشتر برای شما جذاب است از لیست موضوعات حاصل از طوفان فکری خود انتخاب کنید و سعی کنید به این فکر کنید که در دوره‌ای با این موضوع، دقیقا به چه کسانی کمک خواهید کرد و نتیحه بزرگی که آن‌ها با گذراندن این دوره بدست خواهند آورد چیست؟

بیایید یک مثال ساده را در نظر بگیریم و از طریق آن روی این فرایند کار کنیم:

مثال شماره 1:

ایده اولیه: «ساخت یک وبسایت»

این خیلی مبهم است!

ممکن است فکر کنید خوب است که آن را گسترده نگه دارید و برای مخاطبان بیشتری جذابیت داشته باشید، اما با انجام این کار، در این خطر خواهید افتاد که برای هیچ‌کس جذاب نباشید!

خیلی بهتر است که دقیقا مشخص کنید دوره شما به چه کسی خدمت می‌کند، تا وقتی افراد مناسب با آن مواجه شدند بدانند که این دوره برای آن‌هاست.

آن را محدودتر کنید: «چگونه با استفاده از وردپرس وب‌سایت خود را بسازیم؟» این اندکی بهتر است اما هنوز خیلی گسترده است، زیرا دقیقاً مشخص نیست برای چه کسی است.

بیشتر آن را محدود کنید: «چگونه یک وبسایت برای فروشگاه موادغذایی محلی خود درست کنیم؟»

اکنون به جاهایی می‌رسیم.

شما می‌توانید محتوای دوره را متناسب با نیاز آن مخاطبان تنظیم کنید.  تمرکز بر آنچه برای وبسایت آن‌ها مهم است، و کنار گذاشتن حجم زیادی از محتوایی که احتمالا به آن‌ها ربطی ندارد.

یک نتیجه نهایی: وب‌سایت فروشگاه موادغذایی محلی خود را فقط در یک هفته راه‌اندازی کنید.

مثال شماره2:

ایده اولیه: «آموزش یوگا»- خیلی مبهم

آن را محدودتر کنید: «یوگا برای والدین جدید» یک عنوان زیبا و خاص.

یک نتیجه نهایی: «پس از زایمان فقط با 15 دقیقه تمرین روزانۀ یوگا، خود را سالم و باطراوت نگه دارید.»

برای ایده‌های دوره خود، روند مشابهی را دنبال کنید. ممکن است نیاز به چند بار تکرار و تلاش داشته باشد، اما واقعا تمرین خوبی است که به این شکل فکر کنید.

هرچه مخاطب هدف شما محدودتر باشد، بهتر می‌توانید دوره‌ای ایجاد کنید که به آن گروه خاص خدمت کند و احتمال بیشتری دارد که این افراد دوره شما را بگذرانند.

واضح است که زیاده‌روی در انجام این کار ممکن است باعث شود در نهایت به موضوعی برسید که برای گروهی با تعداد بسیار کم جذاب باشد یا برای افرادی که مایل به پرداخت هزینه برای یک دوره نیستند.

اینجاست که وارد مرحله بعد می‌شویم:

ت) ایده خود را تحقیق و تأیید کنید.

هدف از این مرحله این است که مطمئن شوید برای چیزی که می‌خواهید تدریس کنید، مخاطبانی وجود دارد که حاضرند پول پرداخت کنند. به‌علاوه مزیت این روش این است که به شما کمک می‌کند تا بدانید چه چیزی را در دوره خود بگنجانید.

راه‌های زیادی برای تحقیق و تأیید ایده دوره شما وجود دارد.

در این مقاله، برای سادگی آن را به 2 مرحله تقسیم می کنم:

1) در مورد آنچه از قبل وجود دارد تحقیق کنید.

این مرحله فقط یک ساعت یا کمی بیشتر طول می‌کشد و اساساً شامل کاری است که به انجام آن عادت کرده‌اید.

ایستگاه اول، گوگل.

جستجو برای: “دوره آنلاین درباره (حوزه موضوع دوره شما)”

برای شروع آن را گسترده نگه دارید تا احساسی کلی نسبت به آنچه در اینترنت وجود دارد بدست آورید.

به عنوان مثال، برای شروع می‌توانید «دوره آنلاین یوگا» را جستجو کنید و زمانی که آنچه وجود دارد را دیدید، ممکن است به طور خاص «یوگا برای والدین جدید» را بررسی کنید.

اغلب اطلاعات زیاد آنلاینی در رابطه با حوزه موضوعی خود به صورت رایگان می‌یابید، اما اجازه ندهید که این شما را ناامید کند، مخصوصاً اگر در یک مکان بد ارائه شده باشد یا ناقص باشد.

همچنین اگر یک دوره آنلاین مشابه در حال حاضر وجود دارد، نگران و مردد نشوید، زیرا این اغلب نشانه خوبی از تقاضا برای این موضوع است.

مردم دوره های آنلاین را خریداری می کنند زیرا:

  • آنها می‌خواهند از یک فرد واقعی با تجربه یاد بگیرند.

  • اطلاعات در یک سیستم یا قالب گام به گام و به راحتی قابل‌هضم قرار می‌گیرند.

این دوره می‌تواند نتیجه روشنی را که آن‌ها می‌خواهند ایجاد کند.

اگر اطلاعات رایگان زیادی در حال حاضر وجود دارد، می‌توانید تجربه شخصی خود و سادگی یادگیری از یک سیستم گام به گام قابل اعتماد را، دلیلی برای پیوستن افراد به دوره خود قرار دهید.

اگر دوره‌های آموزشی موجود در اینترنت وجود دارد، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید زاویه‌ای منحصربه‌فرد را روی همان موضوع ایجاد کنید یا برای بخش متفاوتی از مخاطبان جذاب باشید.

هدف از تحقیق در مورد آنچه در اینترنت وجود دارد، بررسی این است که آیا شواهدی وجود دارد که گروهی از افراد را نشان دهد که ممکن است آنچه را شما می‌توانید ارائه دهید بخواهند؟

۲) بینش مخاطبان خود را به دست آورید

اگر در حال حاضر مخاطب آنلاین دارید یا از قبل به‌صورت آزاد با مشتریانی کار می‌کنید، در موقعیت خوبی برای این کار هستید.

لازم است از مخاطبان یا مشتریان خود بپرسید که دوست دارند درباره چه چیزی بیشتر بیاموزند یا برای حل چه مشکلاتی به کمک نیاز دارند.

می توانید یک نظرسنجی سریع و ساده ایجاد کنید یا فقط چند سوال باز از آنها بپرسید.

در حالت ایده‌آل، باید سعی کنید با حداقل 3 نفر که اعضای بالقوه دوره هستند، عمیق صحبت کنید.

اگر بتوانید این کار را انجام دهید، انواع بینش مفید از جمله زبان دقیق، فرآیندهای فکری، مسائل و خواسته‌هایی را که سایر مخاطبان شما نیز احتمالا به اشتراک خواهند گذاشت، به دست خواهید آورد.

اگر قبلاً با مخاطبان بالقوه ارتباط برقرار نکرده‌اید، ببینید آن‌ها کجا آنلاین هستند. بروید و اطلاعات مربوطه را تاحدی که می‌توانید آنجا پیدا کرده و جمع‌آوری کنید.

برای پیدا کردن ردپای مخاطبان خود در برخی از این مکان‌ها جستجو کنید:

  • انجمن های آنلاین بر اساس حوزه موضوعی شما

  • بحث در پایین پست های وبلاگ‌هایی با موضوع مربوطه

  • گروه‌های تلگرام

  • پیج‌های اینستاگرام هم موضوع شما

  • در نقد کتاب‌های حوزه کاری شما

شما به دنبال نمونه‌هایی از دردها، مشکلات یا خواسته‌های مخاطبان خود هستید و این که آنها در چه زمینه‌هایی به کمک نیاز دارند.

حتی بهتر از آن این است که شواهدی از افرادی ببینید که قبلاً برای دریافت کمک در این موارد پول پرداخت کرده‌اند.

از بسیاری جهات این چیزی است که ساخت یک دوره آنلاین در آن خلاصه می‌شود:

یک درد، مشکل یا آرزو را پیدا کنید و یک دوره آنلاین طراحی کنید که راه حل را ارائه می‌دهد.

انجام این مرحله باید به تأیید این نکته کمک کند که برای چیزی که می‌خواهید ارائه دهید یک نیاز وجود دارد و به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که روی کدام یک از ایده‌های بالقوه برای دوره خود تمرکز کنید.

مهم‌تر از آن، به شما کمک می‌کند تا بینش‌های کلیدی در مورد آنچه مخاطبان شما به آن اهمیت می‌دهند به دست آورید.

چگونه فکر و احساس می‌کنند، در مورد چه چیزی می‌خواهند بیشتر بدانند، مشکلات اصلی که با آن روبرو هستند، حتی نوع زبانی که استفاده می‌کنند و نحوه صحبت کردن آنها.

این واقعاً نکته تاثیرگذاری در طراحی دوره شما است و همچنین در هنگام فروش دوره و انتقال ارزش آن بسیار ارزشمند خواهد بود.

3) اعتبار بخشیدن به ایده دوره

بسته به آنچه در مرحله آخر پیدا کردید، ممکن است این مرحله بعدی را ضروری ندانید؛ به‌خصوص اگر در حال حاضر مخاطب یا گروه مشتری دارید که مستقیماً به شما می‌گوید می‌خواهد بیشتر از شما بیاموزد.

با این حال، این مرحله همچنان می‌تواند به ایجاد تعامل با مخاطبان شما و ایجاد یک لیست ایمیل از افرادی که برای شروع دوره آنلاین خود آماده هستند کمک کند.

به طور خلاصه، شما می‌خواهید آهنربایی برای جذب افراد به دوره خود ایجاد کنید؛ یک منبع رایگان ساده که در ازای پیوستن افراد به لیست ایمیل شما به آن‌ها ارائه می‌شود.

این منبع رایگان باید مستقیماً با آنچه دوره شما در مورد آن خواهد بود مرتبط باشد و چیز مفیدی را آموزش دهد، اما نه با عمق زیاد.

برای مثال، در مورد دوره فرضی ما «یوگا برای والدین جدید»، ممکن است یک صفحه pdf یا حتی یک ویدیوی سریع که توضیح می‌دهد چگونه یوگا می‌تواند به داشتن یک خواب خوب شبانه کمک کند بسیار جذاب باشد.

فرآیندی که افراد در سایت شما طی خواهند کرد ممکن است به شکل زیر باشد:

مطالب مربوط به موضوع دوره را در سایت شما بخوانند –> صفحه فرود آهنربایی شما را ببینند (محتوای رایگان مرتبط با ایده دوره) –> به لیست ایمیل شما بپیوندند

همه کسانی که منبع رایگان شما را انتخاب می‌کنند و به این لیست ایمیل می‌پیوندند، به طور موثر به شما نشان داده‌اند که به موضوعی که شما به دنبال ایجاد دوره آموزشی در مورد آن هستید علاقه‌مند هستند.

آنها تأیید کرده‌اند که موضوع برایشان جالب است، و شما در حال ایجاد لیستی از افرادی هستید که هنگام راه‌اندازی دوره از پیشنهاد شما استقبال می‌کنند.

شما همچنین فرصتی برای ایجاد اقتدار و اعتماد به‌عنوان کسی که می تواند به آنها کمک کند، داشته‌اید.

5) موضوع دوره آنلاین خود را انتخاب کنید

در این مرحله شما باید یک فرآیند بسیار دقیق را طی کرده‌باشید تا به محدود کردن ایده‌های دوره اولیه به یک موضوع و مخاطب خاص دست یابید.

ممکن است کار زیادی به نظر برسد، اما واقعا ارزشش را دارد؛ آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید.

زمانی که برای انجام این کار صرف می‌کنید، چند ماه بعد در زمان ساخت و ارتقای دوره‌تان سودی به شما برمی‌گرداند و از ایجاد دوره‌ای که هیچ‌کس تمایلی به شرکت در آن ندارد جلوگیری می‌کند.

با این حال، خیلی درگیر این روند نشوید. در اولین تلاش نباید بیش از 3 ساعت طول بکشد.

مهم است که به حرکت رو به جلو ادامه دهید و در عمل شروع به ساختن دوره خود کنید.

و با توجه به این نکته، برای جمع‌بندی همه چیزهایی که از تحقیقات خود دریافته‌اید، ایده خوبی است که همه آن‌ها را در یک پیشنهاد دوره نهایی به خوبی طراحی شده یادداشت کنید؛ یعنی پیش از شروع به ساخت دوره، فرض کنید این مرحله را گذرانده‌اید و اکنون قصد دارید مخاطبان را به دوره خود جذب کنید.

با نوشتن متن پیشنهاد دوره مسیر روشن‌تری را در ساخت دوره پیش خواهید گرفت و این پیشنهاد می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای طراحی یک دوره سودمند که مخاطبان تمایل به شرکت در آن را دارند باشد.  می‌توانید از آن به عنوان چارچوبی برای کمک به ساخت دوره خود استفاده کنید.

من توجه به عناوین کلیدی زیر را برای خلاصه کردن آن مفید می‌دانم:

موضوع دوره خود را نهایی کنید و موارد زیر را بنویسید:

1: عنوان دوره

2: زیرنویس

3: مخاطبان دوره

4: یک نتیجه و دستاورد اصلی که از شرکت در دوره بدست می‌آید

5: قیمت دوره

اکنون موضوع، مخاطبان و قیمت دوره خود را محدود کرده‌اید، قدم بعدی ایجاد ساختار و طرح کلی دوره آنلاین است.

امیدوارم این مورد برای شما مفید بوده باشد. اگر هنوز مطمئن نیستید، نظر خود را در بنویسید و به من بگویید که چه نوع دوره‌ای را می‌خواهید ایجاد کنید. من تمام تلاشم را می‌کنم تا پاسخ مناسبی بدهم و به شما کمک کنم.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *